Kapan Malaysia Meraih Kemerdekaan?

Kapan Malaysia Meraih Kemerdekaan? Belajar Sampai Mati, belajarsampaimati.com, hoeda manis
Ilustrasi/istimewa
Malaysia meraih kemerdekaannya pada 31 Agustus 1957.

Pada abad ke-17, Malaysia dikuasai oleh Belanda. Satu abad kemudian, Inggris masuk menggantikan kedudukan Belanda. Di dalam pendudukannya, Inggris membagi-bagi wilayah tersebut menjadi sekumpulan koloni.

Kumpulan wilayah jajahan itu dikenal sebagai Malaya Britania, hingga pembubarannya pada tahun 1946, ketika kumpulan itu disusun kembali menjadi Uni Malaya. Kemudian, karena semakin meluasnya tentangan dan perlawanan, kumpulan itu lagi-lagi disusun kembali, kali ini sebagai Federasi Malaya, hingga pada tahun 1948—sampai akhirnya meraih kemerdekaan pada 1957.

Nama “Malaysia” diadopsi pada tahun 1963, ketika Federasi Malaya bertambah dengan kehadiran Singapura, Sabah, dan Sarawak, yang membentuk federasi baru bernama Malaysia. Politikus di Filipina pernah menghendaki nama “Malaysia” sebagai nama negaranya, namun Malaysia telah lebih dulu mengadopsi nama tersebut pada 1963, sebelum Filipina menindaklanjutinya lebih jauh.

Malaysia adalah sebuah negara federasi dengan luas 329.847 kilometer persegi. Negara ini dipisahkan ke dalam dua kawasan—Malaysia Barat dan Malaysia Timur—oleh Kepulauan Natuna. Malaysia berbatasan dengan Thailand, Indonesia, Singapura, Brunei, dan Filipina.

Hmm... ada yang mau menambahkan?

Related

Sejarah 8886960547318696718

Posting Komentar

emo-but-icon

Recent

Banyak Dibaca

item